Over Ons

In juli 2011 is Iris na een zwangerschap van ruim 20 weken haar kindje verloren. Al snel bleek dat er weinig in Nederland geregeld is voor dit soort situaties. Overal waar Iris kwam, was iedereen even vriendelijk en meelevend. In het ziekenhuis, op de begraafplaats, bij de winkel om een mandje uit te zoeken maar een “procedure” ontbrak. Iedereen zat op een “eiland” maar er waren nog geen bruggen. Daarom besloot zij Stichting Elyse op te zetten. De ervaring die zij heeft opgedaan, wil ze graag delen met andere mensen die in zo’n situatie zitten, zodat voor hen de weg wat makkelijker “te bewandelen” is.

Iedereen in Nederland heeft bij het verlies van een kind recht op een goede uitvaart, rouwverwerking, informatie en nazorg. Dit blijkt voor kinderen geboren en overleden, of levenloos geboren kinderen tussen de 1 en 24 weken niet altijd vanzelfsprekend.

Door mensen en (overheid) instanties wakker te schudden dat er ook iets voor deze doelgroep geregeld  moet worden hoopt Stichting Elyse dat iedereen in Nederland zijn of haar kindje op een passende manier een waardig afscheid kan geven waarna vol begrip het rouwverwerkingsproces kan plaatsvinden waarbij de voorzieningen goed zijn afgestemd op deze situatie.

Help mee om dit onderwerp op de agenda te krijgen bij instanties. Geef de mensen die dit overkomt een recht op waardig afscheid en rouwproces.

Op deze website kunt u lezen hoe u kunt bijdragen, aan Stichting Elyse. Je leest meer over de doelstellingen maar ook staan er praktische tips en links op de site om mensen te verwijzen naar de best passende informatie.

Help ouders bij het verwerken van hun verlies!