Ontstaan

Stichting Elyse is onstaan doordat Iris na een zwangerschap van 20 weken en 2 dagen afscheid heeft moeten nemen van haar dochtertje Elyse. In deze periode kwam Iris erachter dat niet alles even goed geregeld is voor mensen die dit overkomt. Overal waar zij kwam was iedereen even vriendelijk en meelevend. In het ziekenhuis, op de begraafplaats, bij de winkel om een mandje uit te zoeken maar een “procedure” ontbrak. Iedereen zat op een “eiland” maar er waren nog geen bruggen.

Zwangerschapsverlof, kraampakket of verzekering het was allemaal niet geregeld. Wat haar erg veel pijn deed was dat zij haar kindje niet kon begraven in haar eigen woonplaats. Zij schreef een brief aan de gemeente Huizen met de vraag of het mogelijk was een gedenkplek ter beschikking te stellen waarbij een passend gedenkteken geplaatst kon worden. De gemeente reageerde direct. De plek is gerealiseerd, het standbeeld is het ontworpen maar er moet nog geld ingezameld worden.

Deze positieve reactie gaf Iris moed en doorzettingsvermogen en besloot zij Stichting Elyse op te zetten met als doel haar ervaring te delen en bruggen te bouwen voor anderen in heel Nederland, zodat deze weg beter “bewandelbaar” is in de toekomst.